Helsinki, 21.1.2015

Società Dante Alighieri – comitato di Helsinki
Ensimmäinen jäsenkirje
Hyvät Dante-seuran jäsenet,
toivottavasti vuotenne on käynnistynyt onnellisissa merkeissä! Huolimatta siitä, että lumen tuloa saamme vielä odotella, käynnistää Dante toimintansa. Vuosi 2015 onkin meille monessa mielessä merkittävä: joulukuussa kansallissäveltäjämme Jean Sibelius olisi täyttänyt 150 vuotta, ja Sibeliuksen elämässä Italialla oli tunnetusti merkittävä asema. 100 vuotta sitten toukokuussa Italia liittyi tuhoisaan ensimmäiseen maailmansotaan. Mutta ennen kaikkea tänä vuonna tulee kuluneeksi 750 vuotta Dante Alighierin syntymästä. Dante-seura kunnioittaa kaikkia näitä tapahtumia eri tavoin, ja erityisesti Dantella tulee olemaan merkittävä asema seuramme ohjelmassa.
Tässä teille alkukevään tapahtumat, joihin toivomme teidän saapuvan runsaslukuisina ystävienne kera!

1. Keskiviikkona 4.2. Arkkitehti Angelamaria Ceriello luennoi italiaksi italialaisesta barokin arkkitehtuurista aiheenaan ”Il Barocco in Italia. La Luce nell’Arte. Gian Lorenzo Bernini (Napoli 1598 – Roma 1680).”
Aika: klo 18.00
Paikka: Lyceumklubi, Rauhankatu 7

2. Keskiviikkona 25.2. Paolo BORSA (Università degli studi di Milano) luennoi italiaksi aiheesta ”La poesia italiana dell’età di Dante nei manoscritti”.
Paolo Borsa on vanhempi tutkija Milanon yliopistossa. Hänen erikoisalaansa kuuluvat varhaisen keskiajan sekä 1800-luvun alun kirjallisuus. Borsan Dantea koskeva tuotanto käsittää mm. konferenssin ”Le Rime di Dante” aktat, jotka hän on toimittanut yhdessä Claudia Berran kanssa (Milano, Cisalpino, 2010), sekä monografian Poesia e politica nell’Italia di Dante (Milano, Ledizioni, 2012).
Aika: 18.00
Paikka: Lyceumklubi, Rauhankatu 7

3. Sunnuntaina 22.3. Dante-seuran sääntömääräinen vuosikokous
Danten vuosikokous järjestetään tiedekeskus Heurekassa. Kokouksen jälkeen seuraa elokuvaesitys.
“Sul Vulcano” (On the Volcano, 2014) on Gianfranco Pannonen (s. 1963) dokumenttielokuva Vesuviuksesta ja ihmisistä, jotka elävät sen rinteillä. Vesuviuksen purkaus olisi heille kohtalokas, mutta onko ihminen itse
kuitenkin suurempi vaara? Sadan vuoden aikana luvattomasti rakennetut talot, laittomat kaatopaikat ja muu törky ovat häkellyttävää rumuutta Napolinlahden kauneuden keskellä. Elokuva esittelee Marian, Matteon ja Yolen – puutarhurin, kuvataiteilijan ja laulajan – mitä elämä tulivuorella heille antaa? Dokumenttia rikastuttavat runsas arkistofilmiaineisto sekä iskevät lainaukset kirjailijoilta Giordano Brunosta markiisi de Sadeen ja Giacomo Leopardiin.
Kesto 90 min. Vapaa pääsy. Engl. tekstitys. Ohjaaja esittelee elokuvan ja
vastaa esityksen jälkeen yleisön kysymyksiin.
Aika: kokous alkaa klo 13 ja elokuva klo 14
Paikka: tiedekeskus Heurekan auditorio, Kuninkaalantie 7, Vantaa

Lopuksi toivotamme teille leppoisaa lopputalvea koko hallituksen puolesta!
Marja Härmänmaa (pj) Valerio Ceccolini (sihteeri)