SOCIETÀ DANTE ALIGHIERI – COMITATO DI HELSINKI
Syksyn 2014 ensimmäinen jäsenkirje

Arvoisat Dante Alighieri –seuran jäsenet!
Huolimatta lämpimistä ilmoista, joilla meitä on hemmoiteltu vielä elokuussakin, lähestyy kesä väistämättä kohti loppuaan. Syksyn alkaessa myös Dante-seuran toiminta käynnistyy sangen pontevalla tavalla. Yhdessä Italian kulttuuri-instituutin ja Italian suurlähetystön kanssa Dante on mukana järjestämässä neljättä kansainvälistä EAM-konferenssia (The European Network for Avant-garde and Modernism Studies, http://www.eam-europe.be/), joka pidetään Helsingin yliopistossa 29.-31.8.2014 (www.eam2014.com). Konferenssi kokoaa Suomeen eurooppalaisen modernismin merkittävimmät tutkijat, ja osallistujamäärä onkin yli 350 henkeä. Konferenssi on myös osa Italian kulttuuri-instituutin syksyn ohjelmaa, jolla osaltaan juhlistetaan Italian puheenjohtajuutta Euroopan Unionissa. Tästä johtuen Italia on hyvin edustettuna konferenssissa. Avajaistilaisuudessa perjantaina 29.8.2014 klo 17.00-18.15. (Helsingin yliopiston Metsätalo, Unioninkatu 40, Sali 1) professori Ester Coen L’Aquilan yiopistosta (Italia) pitää englanninkielisen luennon aiheesta ”UTOPIA, CITY AND THE ITALIAN AVANT-GARDES”. Luennon abstrakti ja Coenin esittely on tämän kirjeen lopussa.
Tämän lisäksi, Dr. Rossella Riccobono (University of St. Andrews, UK) organisoi konferenssissa 3-osaisen paneelin aiheena: ”Italian Modernism and its Poetic Voices: Myths, Dystopias and Cityscapes”. Paneelin kuvaus liitteenä.
Paneelin ensimmäinen osa on perjantaina, 29.8. klo 9.00-10.30, (Helsingin yliopiston Metsätalo, Unioninkatu 40, seminaarihuone 14), ja siellä kuullaan seuraavat englanninkieliset esitelmät:
1. Massimo Colella, Università degli studi di Firenze, Italia: ”A Case Study of Montalian Modernism: ”Fine dell’infanzia””; 2. Anna Aresi, Brown University, USA: ”Understanding Modernism through Dante: Rebora, Eliot, and Mandelstam”; 3. Cinzia Gallo, Università di Catania, Italia: ”Modernist Myths in Marino Moretti’s ”lapis””
Paneelin toinen osa on niin ikään perjantaina, 29.8. klo 10.45-12.15 (Helsingin yliopiston Metsätalo, Unioninkatu 40, seminaarihuone 14), ja esitelmät ovat nämä:
1. Rossella Riccobono, University of St. Andrews, UK: ”Pavese Modernist Narrator in Lavorare stanca”; 2. Marie Kokubo, The University of Tokyo, Japan: ”Cesare Pavese’s Modernism: Influences from European and American Models”; 3. Pietro Girgenti,Collegio della Guastalla di Monza, Italia: ”Giorgio Caproni’s intertextuality in Il muro della terra: fragments shored against human ruins”.
Paneelin kolmas osa on lauantaina, 30.8.2014, klo 9.30-11.00 (Helsingin yliopiston Metsätalo, Unioninkatu 40, seminaarihuone 9), ja ohjelma näyttää tältä:
1. Luca Somigli, University of Toronto, Kanada: ”Marinetti tra modernismo e avanguardia”; Ludovico Roberto, University of Amhers, USA: ”Modernism in 1930s Italy. Solaria’s model”; Welge Jobst, Universität Konstanz, Saksa: ”Ambivalent Modernity: Massimo Bontempelli’s Prosaic Revision of the Poetics of Futurism”.

Kaikki Dante Alighieri-seuran jäsenet ovat lämpimästi tervetulleita kuulemaan esitelmiä italialaisesta modernismista. Tilan puutteen vuoksi Dante-seuraan kuulumattomat joutuvat maksamaan 100€ osallistumismaksun konferenssin vastaanottotiskillä Metsätalon ala-aulassa.
Seuran jäsenet ovat myös lämpimästi tervetulleita Helsingin yliopiston rehtorin vastaanotolle perjantaina 29.8. klo 18.30-20.00. Vastaanotto järjestetään opettajien kahvilassa Helsingin yliopiston päärakennyksessa, jonne sisäänkäynti on Senaatintorilta. Koska osallistujamäärä on ilmoitettava rehtorin kansliaan etukäteen, toivomme kaikkien vastaanotolle tulevien ilmoittavan osallistumisestaan seuran sihteerille Valerio Ceccolinille spostitse 25.8. mennessä osoitteeseen info@dante.fi. Tiedustelut koskien konferenssia, voi osoittaa seuran puheenjohtajalle osoitteseen marja.harmanmaa@helsinki.fi
Syksyn ohjelma tulee olemaan erittäin monipuolinen ja mielenkiintoinen, mutta siitä lisää seuraavassa jäsenkirjeessä syyskuussa.
Koko hallituksen puolesta toivotamme Teille kaikille erittäin auvoisaa syksyä!

Marja Härmänmaa, pj., Valerio Ceccolini, sihteeri
UTOPIA CITTÀ AVANGUARDIE ITALIANE

In un’epoca minacciosa, seppure attraversata dall’ottimismo del progresso, le avanguardie artistiche del primo novecento, segnate da un impulso utopistico straordinariamente vivo, riformulano linguaggi e modelli. L’Italia, unita da pochi decenni, esprime due tra le tendenze più interessanti dell’epoca. Due modi di pensare il moderno in apparente antitesi: il furore dinamico dei futuristi nell’enfasi propagandistica delle dichiarazioni e dei manifesti e la calma apparente ma ostile delle visioni di De Chirico. Centro e simbolo di entrambe le visioni, dinamiche da una parte, immote e bloccate dall’altra, è la città, quella cantata dai poeti ma anche da molti altri artisti delle avanguardie, da Kirchner a Delaunay a Grosz. Occasione per un discorso innovatore con i futuristi, paradossalmente moderno, invece, con la risistemazione spaziale degli elementi architettonici, o archeologici, del prospettico andirivieni dechirichiano. La città, tema di minore interesse per i cubisti, diventa il fulcro di tutti gli ideali di trasformazione per le due tendenze italiane, nel doppio movimento di spinta propulsiva o di estraniata inversione delle forme. Futuro e passato, incredibilmente, si colorano di un significato analogo per due vocazioni diverse destinate a lasciare una traccia incisiva nel percorso artistico del novecento.

ESTER COEN: Ordinario di storia dell’arte contemporanea presso l’Università dell’Aquila, esperta di Futurismo, di Metafisica, di arte italiana della prima metà del novecento, svolge le sue ricerche anche sugli anni sessanta, settanta e sul contemporaneo e realizza numerosi saggi e pubblicazioni. Coautrice con Giuliano Briganti della mostra e del catalogo Pittura Metafisica (Venezia 1979) e con Maurizio Calvesi del repertorio ragionato dell’opera di Umberto Boccioni (1983). Cura al Metropolitan Museum di New York la retrospettiva su Boccioni nel 1988, partecipa e collabora a numerose mostre internazionali tra le quali Italian Art in the 20th Century, Royal Academy (Londra 1989); Memoria del Futuro al Centro Reina Sofia (Madrid 1990); Art and Power, Hayward Gallery (Londra 1995). Nel 1996 firma la mostra sul Futurismo al Museo Picasso (Barcellona) e nel 2003 Metafisica alle Scuderie del Quirinale (Roma). Organizza in collaborazione con Mario Codognato una esposizione di Richard Serra ai Mercati di Traiano (Roma 1999); progetta la mostra di Gary Hill al Colosseo (Roma 2005) e cura la retrospettiva di Enzo Cucchi al Museo Correr (Venezia 2007). Nel 2009 è uno dei tre commissari dell’esposizione per il centenario della nascita del Futurismo (Centre Pompidou Parigi, Scuderie del Quirinale Roma e Tate Modern Londra). Sempre nel 2009, per il MART di Rovereto, organizza la mostra sui rapporti tra le prime avanguardie: Futurismo 100: Illuminazioni. Avanguardie a confronto. Italia-Germania-Russia. Attualmente ha in preparazione una mostra per le Scuderie del Quirinale dal titolo Matisse Arabesque da inaugurarsi nella primavera del 2015.
Italian Modernism and its Poetic Voices: Myths, Dystopias and Cityscapes
Research in the field of Italian Modernism has been recently opened by a series of publications both in the ambit of Anglo-American academia by Luca Somigli and Mario Moroni, as well as within the more recent discussions in the Italian Academia lead mainly by well eminent scholars such as Romano Luperini, Raffaele Donnarumma and Massimiliano Tortora. There still exists a gap in the agreement of what exactly is Italian Modernism and which voices can be included in this area of transformations both for the human subjectivity and for their artistic expression. Often Italian Modernism is still connected to the development of the novel and prose writing. More recently Prof. Luperini has included poetic voices, such as that of Eugenio Montale and his poetic production influenced by many European preceding contemporary voices, in primis the influence of T.S.Eliot. It is this the moment when the discussion of Italian Modernism is starting to heat up.
This panel proposes to discuss further the ambit of Italian Modernism vis a vis the other poetic voices of the time both Italian and European in the hope that research in the Italian Modernist field may grow and gain more affinity to contemporary studies in European Modernism.
Chair: Dr. Rossella M. Riccobono, Lecturer in Italian, University of St Andrews, UK.